PERCEPTION धारणा

1. Marketing is a battle of perception, not of products.
2. Perception plays a dominant role in success or failure of a business.
3. Competitive products tend to have similar features, and difference in their quality is often difficult to measure.
4. However, differences in perception can be substantial, and are easy to measure too.
5. Therefore, the sole objective of any business should be to improve the quality of perception.

1. विपणन उत्पादों की नहीं, धारणा की लड़ाई है।
2. धारणा किसी व्यवसाय की सफलता या असफलता में प्रमुख भूमिका निभाती है।
3. प्रतिस्पर्धी उत्पादों में समान विशेषताएं होती हैं, और उनकी गुणवत्ता में अंतर अक्सर मापना मुश्किल होता है।
4. हालांकि, धारणा में अंतर काफी हो सकता है, और मापना भी आसान है।
5. इसलिए, किसी भी व्यवसाय का एकमात्र उद्देश्य धारणा की गुणवत्ता में सुधार करना होना चाहिए।