CUSTOMER SATISFACTION ग्राहक संतुष्टि

1. It costs 6 times more to attract a new customer, than it does to retain an old one.
2. Typically, dissatisfied customers tell 8-10 people about their grievance.
3. If you resolve their grievances, 7 out of 10 complainents will continue to be your customers.
4. If you resolve their grievance on the spot, 9 out of 10 complainents will continue to be your customers.
5. Out of quitting customers, 6 out of 10 do so because of indifferent attitude by the company or its specific individual.

1. एक पुराने ग्राहक को बनाए रखने की तुलना में नए ग्राहक को आकर्षित करने की लागत 6 गुना अधिक होती है।
2. आमतौर पर, असंतुष्ट ग्राहक 8-10 लोगों को अपनी शिकायत के बारे में बताते हैं।
3. यदि आप उनकी शिकायतों का समाधान करते हैं, तो 10 शिकायतकर्ताओं में से 7 आपके ग्राहक बने रहेंगे।
4. यदि आप मौके पर उनकी शिकायत का समाधान करते हैं, तो 10 शिकायतकर्ताओं में से 9 आपके ग्राहक बने रहेंगे।
5. छोड़ने वाले ग्राहकों में, 10 में से 6 कंपनी या उसके विशिष्ट व्यक्ति के उदासीन रवैये के कारण ऐसा करते हैं।